Nu skal det blive lettere at følge de blå paller fra palle- og logistikvirksomheden Chep, nemlig ved hjælp af den nye Promo-tracker. Den nye Promo-tracker består af små Bluetooth-sensorer, som bliver placeret i de blå paller, som Chep udlejer til producenter og retailere over hele verden.
Bluetooth-sensoren er forbundet til varerne på pallen og giver et real time overblik over, hvilke varer der er tilbage på pallen, og hvordan forbrugerne interagerer med dem. Det giver retailere mulighed for at få større kontrol med deres varebeholdning, opnå mere præcise indsigter i forbrugeradfærd og tilpasse deres kampagner derefter.
Sensoren kan også forbindes til en app, hvorigennem retailere kan kommunikere direkte med deres kunder ved fx at sende målrettede beskeder, vouchers og kampagnetilbud.
– For 18 pct. af de produkter, der bliver reklameret for i detailhandlen, gælder i dag, at de ikke befinder sig på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt. 11 pct. af varerne befinder sig stadig i lagerrummet, og syv pct. er ikke engang ankommet til butikken, når en kampagne går i gang. Det koster både detailhandlen dyrt i tabt indtjening og giver kunderne en dårlig indkøbsoplevelse, fortæller Marco Pannicke, category director, Last Mile Solutions i Chep.
Ifølge Marco Pannicke kan Promo-tracker løse de udfordringer, der er forbundet med promovering af produkter i detailhandlen. Teknologien er allerede i brug i bl.a. Storbritannien og Tyskland.